Górki Wielkie, ul. Spółdzielcza 7

Jak przygotować pliki

Grafikę należy przygotować w skali 1:1, w kolorach CMYK i rozdzielczości stosownej do wielkości wydruku i odległości z jakiej będzie on oglądany.

Teksty zamienione na wektory oraz wypuszczone spady po 2-3 mm z każdej strony.  Zachowane marginesy 3-10 mm.

Spad jest to 2-3 mm margines z tła projektu dodany do formatu który po wydruku podczas wycinania z dużego arkusza drukarskiego poszczególnych formatów jest obcinany. W związku z specyfiką druku offsetowego oraz technologii obróbki papieru po wydruku chcąc zachować jakość estetyczną i odpowiedni efekt wizualny spady rzeczywiście są niezbędne. Poniżej zamieszczamy przykład pracy przy zachowaniu marginesu spadu.

Typowe rozdzielczości, które drukujemy

  • Format A4 / B4   (małe naklejki)    – 300 dpi
  • Format A3 / B3   (małe plakaty)    – 230 dpi
  • Format A2 / B2   (średnie plakaty) -150 dpi

 

Formaty plików

Akceptujemy większość plików z najpopularniejszych programów graficznych: PDF (rekomendowany) – Acrobat, Indesign, Corel, Photoshop

Rekomendowany format plików to PDF. Najszybszy proces weryfikacji.

Jeśli praca zawiera 2 lub więcej stron należy je umieścić wg kolejności w jednym pliku PDF.

Preferujemy formaty zamknięte (PDF, TIF, JPG), ale możemy również drukować z formatów otwartych (PSD, CDR, EPS, Al) jednak wiąże się to zawsze z wykonaniem konwersji do formatu zamkniętego i wówczas nie ponosimy odpowiedzialności za druk i efekt końcowy.

Tylko do ponownego składu przyjmujemy pliki w formacie DOC (Word i OpenOffice), PPT (prezentacje Power Point).

Uwaga! Zdjęcia ściągnięte z Internetu zazwyczaj nie nadają się do druku wielkoformatowego i często są chronione prawem autorskim.

 

Grafika rastrowa (bitmapa) czy wektorowa ?

Decydując się na wybór formatu rastrowego lub wektorowego należy mieć na uwadze specyfikę konkretnej grafiki. Kompozycje oparte głównie na zdjęciach, z efektami shadow (glow) lub z maskami przezroczystości oraz z pojedyńczymi dużymi tekstami, należy dostarczyć w formacie rastrowym (bitmapa). Natomiast grafiki z przewagą drobnego tekstu i z prostymi jednokolorowymi obiektami lepiej dostarczyć w formacie wektorowym, uzyskując zapewne dużo mniejszy rozmiar pliku.

 

Format zamknięty czy otwarty ?

Zdecydowanie preferujemy format zamknięty, bo w ten sposób najbezpieczniej przenieść pracę z jednego komputera na drugi, a odpowiedzialność za projekt jest całkowicie po stronie Klienta. Niestety formaty zamknięte utrudniają lub nawet uniemożliwiają wprowadzenie poprawek, chociaż niekiedy jest to niezbędne. Jeśli jednak jest konieczne skorzystanie z naszej fachowej pomocy (np. ostateczne drobne zmiany w projekcie, dopasowanie kolorów, poprawienie wad technicznych), można dostarczyć plik w formacie otwartym, jednak należy pamiętać o kilku podstawowych rzeczach:

  • pliki w Corelu maksymalnie w wersji 14 (x4), ze wszystkimi tekstami zamienionymi na krzywe
  • pliki w Photoshopie zgodne z wersją CS3, ograniczenie ilości warstw do kluczowych elementów pozwalających nam rozeznać się w sytuacji, efekty specjalne najlepiej sklejone do pojedynczej warstwy
  • pliki w lllustratorze maksymalnie w wersji 13.0 (CS3)
  • pliki w InDesignie max w wersji 5.0 (CS3).

Poprawianie prac w Corelu lub Illustratorze wykonujemy bezpłatnie i nie jest to naszym obowiązkiem tylko uprzejmością. W związku z tym nie bierzemy odpowiedzialności za wszelkie błędy, które mogą powstać na tym etapie przygotowania do druku (np. brak tekstów, błędnie wydrukowane znaki specjalne, źle złamane lub obcięte teksty gdy czcionki nie były zamienione na krzywe).

Uwagi dotyczące zamkniętych formatów plików

  • pliki TIF – bez przezroczystości z Corel’a i bez warstw z Photoshop’a, można natomiast włączyć wewnętrzną bezstratną kompresję LZW, która zmniejszy wielkość pliku bez utraty jakości
  • plik JPG – używać jak najmniejszej kompresji, gdyż zawsze jest to kompresja stratna, pogarszająca jakość grafiki
  • plik PDF – nie dołączać czcionek tylko zawsze zamienić teksty na krzywe;

 

Uwagi dotyczące Corela

  • Przejścia tonalne z Corela mogą się drukować w formie widocznych pasów, lepsze są gradienty z Photoshop’a lub Illustratora.
  • Efekty cienia (shadow) i poświaty (glow) z Corela wychodzą nienaturalnie, lepsze są te z Photoshop’a.
  • Efekty przezroczystości (maska kolorów mapy bitowej oraz narzędzie interakcyjnej przezroczystości) wymaga zwiększonej czujności i zazwyczaj powoduje powstawanie ogromnych plików PDF i EPS
  • Nie używać żadnych efektów soczewki, ani do deformacji ani do przekształceń kolorów.
  • Nie obracać skadrowanych bitmap, gdyż powstają cienkie szare linie wokół obróconych obiektów.

 

Akceptowane metody dostarczenia plików

  • Przyjmujemy: płyty CD i DVD, Pendrive, zewnętrzne dyski twarde na USB, czytniki kart na USB.
  • Nie przyjmujemy: plików z telefonów komórkowych, aparatów cyfrowych i na kartach pamięci (nie mamy czytnika).
  • Małe pliki (do 10 MB) można wysłać maiłem na adres: studio@drukfactory.pl
  • Większe pliki lepiej wysłać za pomocą chmury (dyku wirtualnego) np.: https://transferxl.com/pl ; https://wetransfer.com/ ; https://www.google.com/intl/pl/drive/